lørdag 24. september 2011

Ting jeg gjerne vil besøke


He he ...da jeg så over bildene på pc min ser jeg at jeg har hatt besøk her.
Dette er et av mange kunstverk som var lagret på pc.
Det er datteren min som har sittet og puslet litt...
Herlig var den i alle fall,så jeg måtte bare vise den frem...

Ellers så har jeg så smått begynt å tenke litt på neste års ferie.
Det er så mange fine steder jeg så gjerne ville ha besøkt her i Norge.
Noen steder har jeg hvert på som liten,og noen av disse stedene kunne jeg tenkt meg å besøkt igjen.
Andre steder har jeg bare lest om,sett bilder i blader eller program på tv.

De siste årene har vi hvert på kryss og tvers av Danmark og deler av nedre Sverige.

Men vi har jo så mye flott her til lands også.

Har laget meg en liten "ønskeliste"
Her er noen av disse stedene jeg har lyst til å besøke....
Har du noen tips om et annet sted så bare si i fra :)

Alle tips motas med takk :)





Jomfruland
er en langstrakt rullesteinsøy som ligger i skjærgården utenfor Kragerø i Telemark. Den er 7,5 km lang og 1 km bred på det bredeste. Øya skjermer de mange øyene i skjærgården utenfor Kragerø for bølgene fra Skagerrak. Det bor cirka 60 fastboende på Jomfruland.
Her var jeg på leirskole tur i 6 klasse,øya er berømt for hvitveis som brer som som et teppe over landskapet ....
Kunne tenkt meg å besøkt øya på våren slik at jeg kunne få sett det...




Verdens Ende på sydspissen av øya Tjøme, 30 minutters kjøretur fra Tønsberg, er et friområde med svaberg og vippefyr fra 1932. Det er molo og gangbru til svabergene. Restaurant med panoramautsikt over Skagerrak med Færder fyr, bygd i 1857. Fine muligheter for bading og fiske fra holmer og skjær.
Her har jeg hvert en gang med en gjeng venniner på hyttetur for en del år siden :)
Men jeg har veldig lyst til å se det igjen.....




Våre store oppdagere Fridtjof Nansen og Roald Amundsen benyttet Hardangervidda da de skulle planlegge og forberede sine mange ekspedisjoner.

På vestsiden av Hardangervidda finner du høye fjelltopper og trange daler, mens det i nordvest er isbreene som dominerer. Hardangerjøkulen er en av de største isbreene i Norge. Fjelltoppen Hårteigen er et velkjent landemerke og veiviser. Med sine 1 690 meter over havet og karakteristiske hatteform, kan den ses fra alle kanter av vidda.




Bryggen i Bergen er en av Bergens mange stoltheter, og som bergensere flest vet å sette stor pris på. Både om sommeren og vinteren er Bryggen sentrum for et yrende folkeliv, handel og bevertning. Området har atskillige butikker, restauranter, puber og hoteller i et bredt og variert utvalg. Bryggen i Bergen er en av de tingene både turister og fastboende bør ta seg tid til å promenere på.



333 års bergverksdrift på Rørosvidda skapte rikdom for eierne og staten, et levebrød for arbeiderne og et verdenskulturminne for ettertida.

Bergstaden Røros ble innskrevet på World Heritage List i 1980. 333 års gruvedrift og byjordbruk hadde skapt en helt særegen by på fjellvidda. Begrunnelsen for innskrivingen var som følger:






Nidarosdomen er en av de største attraksjonene i Trondheim og til og med Norge. Det egentlige navnet er Nidaros Domkirke og det er den største middelalderkirken i Norden. Nidaros var navnet på Trondheim som ble brukt fra 1170. Olav Haraldsson, senere Olav den hellige, døde ved slaget på Stiklestad i 1030 og ble ifølge rykter gravlagt ved Nidelven. Byggingen av den storslåtte kirken startet omkring 1070, og den ble reist over Olav den helliges grav, som i dag visstnok ligger under Domkirkens høyalter. Etter 1030 ble det bygd et lite trekapell over graven, men etter 1070 ble det reist en domkirke av stein som stod ferdig rundt 1300. Siden den gang har det blitt foretatt en mengde restaureringer.




Borgund stavkirke er en langkirke der både skip og kor har hevet midtrom. Den ligger i Borgund i Lærdal kommune, i Sogn og Fjordane fylke, ca. 30 km øst for tettstedet Lærdalsøyri, som ligger innerst i Sognefjorden. Denne kirken regnes som den best bevarte av våre stavkirker fra middelalderen, og har i mange tilfeller vært modell når andre stavkirker skulle restaureres. Den er blitt forsøkt replikert en rekke ganger.

Ingen kommentarer: